Podczas lekcji chemii nt. "Szereg homologiczny alkoholi" przeprowadzonych 27.03.2025 r. w klasach 8b i 8c oraz 19.03.2025 r. w klasie 8a wykorzystano zestawy konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie budowali modele metanolu, etanolu, propanolu, butanolu, pentanolu z wykorzystaniem zestawów do konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA. Uczniowie tworzą wzór ogólny szeregu homologicznego alkilu, alkoholu (na podstawie wzorów kolejnych alkanów) i zapisują wzór sumaryczny alkoholu o podanej liczbie atomów węgla; rysują wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) grup alkilowych, alkoholi o łańcuchach prostych do pięciu atomów węgla w cząsteczce; podają ich nazwy systematyczne; definiują pojęcia grupy alkilowej i alkoholu.

Podczas lekcji fizyki nt. "Ruch drgający" przeprowadzonych 24.03.2025 r. w klasie 8b, 20.03.2025 r. w klasie 8c oraz 14.03.2025 r. w klasie 8a wykorzystano zestaw NTL MATERIAL FOR SUPPORTING AND ASSEMBLY P9901-4A zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali ruch drgający wahadła matematycznego i wahadła sprężynowego.

Podczas lekcji chemii nt. "Etyn - budowa, właściwości i zastosowania” przeprowadzonych 13.03.2025 r. w klasie 8a oraz 10.03.2025 r. w klasach 8b i 8c wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości etynu wykorzystując wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z użyciem gogli VR. Uczniowie na podstawie obserwacji opisują właściwości fizyczne i chemiczne (spalanie, przyłączanie bromu) etynu; wyszukują informacje na temat jego zastosowań i je wymieniają. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie pozwalające odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych.

06.03.2025 r. podczas Dnia Otwartego szkoły wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN oraz szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Przyszłe przedszkolaki i przyszli uczniowie klas pierwszych naszej szkoły obserwowali m.in. chemiczną lokomotywę, otrzymywanie ognia bez zapałek, węże faraona, aktywność wulkanu.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

Podczas lekcji chemii nt. "Szereg homologiczny alkenów” przeprowadzonych 24.02.2025 r. w klasach 8b i 8c, 17.02.2025 r. w klasie 8a i 13.02.2024 r. w klasie 8a wykorzystano zestawy konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA i gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie budowali modele etenu, propenu, butenu, pentenu z wykorzystaniem zestawów do konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA. Uczneń: tworzy wzór ogólny szeregu homologicznego alkenów (na podstawie wzorów kolejnych alkenów) i zapisuje wzór sumaryczny alkenu o podanej liczbie atomów węgla; rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne oraz grupowe alkenów o łańcuchach prostych do pięciu atomów węgla w cząsteczce; podaje ich nazwy systematyczne; definiuje pojęcie węglowodoru nienasyconego (alkenu).

Podczas lekcji fizyki nt. "Elektromagnes - budowa, działanie i zastosowania" przeprowadzonych 24.02.2025 r. w klasie 8c, 21.02.2025 r. w klasie 8a, 18.02.2025 r. w klasie 8b uczniowie budowali elektromagnesy i badali czynniki wpływające na ich działanie. Do wykonania ćwiczeń uczniowskich wykorzystano zestawy SMARTBEE CLUB Unbox curiosityl  ELEKTROMAGNES zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczeń: opisuje budowę i działanie elektromagnesu; opisuje wzajemne oddziaływanie elektromagnesów i magnesów; wymienia przykłady zastosowania elektromagnesów.

Na lekcjach fizyki nt. "Pole magnetyczne przewodnika z prądem" przeprowadzonych 17.02.2025 r. w klasach ósmych uczniowie badali czynniki wpływające na przewodniki z prądem. Do wykonania ćwiczeń uczniowskich wykorzystano zestawy SMARTBEE CLUB Unbox curiosityl  ELEKTROMAGNES zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczeń: opisuje zachowanie się igły magnetycznej w otoczeniu prostoliniowego przewodnika z prądem; demonstruje zjawisko oddziaływania przewodnika z prądem na igłę magnetyczną.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

Na lekcjach fizyki 17.12.2024 r. w klasie 8b, 13.12.2024 r. w klasach 8a, 12.12.2024 r. w klasie 8c nt. "Pomiar pracy i mocy prądu elektrycznego" wykorzystano zestawy NTL ELECTRICITY P9901-4D i woltomierze oraz amperomierze zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie mierzyli napięcie elektryczne i natężenie prądu elektrycznego na żarówce w celu zmierzenia pracy i mocy prądu elektrycznego. Uczniowie: posługują się pojęciem pracy i mocy prądu elektrycznego wraz z ich jednostkami; stosują do obliczeń związki między tymi wielkościami; przeliczają energię elektryczną wyrażoną w kilowatogodzinach na dżule i odwrotnie; łączą według podanego schematu obwód elektryczny składający się ze źródła (baterii), odbiornika (żarówki), wyłączników, woltomierzy, amperomierzy; odczytują wskazania mierników. Uczniowie rysują schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługują się symbolami graficznymi tych elementów.

Na lekcjach chemii 12.12.2024 r. w klasie 8b, 09.12.2024 r. w klasach 8a i 8c nt. "Reakcje strąceniowe" wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali przeprowadzane przez nauczycielkę reakcję azotanu (V) srebra (I) z kwasem chlorowodorowym, siarczanu (VI) sodu z wodą wapienną. Uczniowie: wyjaśniają przebieg reakcji strąceniowej; projektują doświadczenie pozwalające otrzymywać substancje trudno rozpuszczalne (sole i wodorotlenki) w reakcjach strąceniowych, piszą odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej; na podstawie tablicy rozpuszczalności soli i wodorotlenków przewidują wynik reakcji strąceniowej; piszą równania dysocjacji elektrolitycznej soli rozpuszczalnych w wodzie; przeprowadzają obserwacje doświadczeń; przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji i doświadczeń.

Podczas lekcji chemii nt. "Reakcje wodorotlenków metali z tlenkami niemetali" przeprowadzonych w dniach 09.12.2024 r. w klasie 8b, 05.12.2024 r. w klasie 8c, 04.12.2024 r. w klasie 8a wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali przeprowadzaną przez nauczycielkę reakcję wody wapiennej z tlenkiem węgla (IV). Uczniowie: piszą równania reakcji otrzymywania soli (wodorotlenek (NaOH, KOH, Ca(OH)2) + tlenek niemetalu) w formie cząsteczkowej; przeprowadzają obserwacje doświadczeń; przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji i doświadczeń.

Podczas lekcji chemii nt. "Reakcje tlenków metali z kwasami" przeprowadzonych 04.12.2024 r. w klasie 8b, 02.12.2024 r. w klasach 8a i 8c wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali przeprowadzane przez nauczycielkę reakcje tlenku magnezu z kwasem chlorowodorowym, reakcję tlenku miedzi (II) z kwasem chlorowodorowym. Uczniowie: piszą równania reakcji otrzymywania soli (kwas + tlenek metalu) w formie cząsteczkowej; przeprowadzają obserwacje doświadczeń; przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji i doświadczeń.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 

 

Podczas lekcji chemii nt. "Szereg homologiczny alkanów" przeprowadzonych 20.01.2025 r. w klasie 8b, 16.01.2025 r. w klasie 8c, 15.01.2025 r. w klasie 8a wykorzystano zestawy konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA i gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie budowali modele metanu, etanu, propanu, butanu, pentanu z wykorzystaniem zestawów do konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA. Uczniowie oglądali modele budowy etanu, propanu posługując się goglami VR. Uczniowie tworzą wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów (na podstawie wzorów kolejnych alkanów) i zapisują wzór sumaryczny alkanu o podanej liczbie atomów węgla; rysują wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) alkanów o łańcuchach prostych do pięciu atomów węgla w cząsteczce; podają ich nazwy systematyczne; definiują pojęcie węglowodoru nasyconego (alkanu).

Podczas lekcji chemii nt. "Budowa atomu - nukleony i elektrony” przeprowadzonych 14.01.2025 r. w klasie 7c i 15.01.2025 r. w klasach 7a i 7b wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie oglądali modele budowy atomu: planetarny, jądrowy, kwantowy używając do tych celów gogli VR firmy AKTIN. Uczniowie oglądali modele budowy atomu wodoru, węgla, magnezu, siarki posługując się goglami VR. Uczniowie posługują się pojęciem pierwiastka chemicznego jako zbioru atomów o danej liczbie atomowej Z; opisują skład atomu (jądro: protony i neutrony, elektrony); na podstawie położenia pierwiastka w układzie okresowym określają liczbę powłok elektronowych w atomie oraz liczbę elektronów zewnętrznej powłoki elektronowej dla pierwiastków grup 1 i 2 i 13–18; określają położenie pierwiastka w układzie okresowym (numer grupy, numer okresu); ustalają liczbę protonów, elektronów i neutronów w atomie na podstawie liczby atomowej i masowej.

Podczas lekcji fizyki nt. "Prawo Archimedesa a pływanie ciał" przeprowadzonych 14.01.2025 r. w klasach 7b i 7c oraz 15.01.2025 r. w klasie 7a wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie fruwali paralotniami, podziwiali Turcję z lotu ptaka fruwając balonem na ogrzane powietrze, obserwowali z góry krajobrazy Namibii poruszając się balonem na ogrzane powietrze, pływali z rekinami używając do tych celów gogli VR firmy AKTIN. Uczniowie analizują siły działające na ciała zanurzone w cieczach lub gazach, posługując się pojęciem siły wyporu i prawem Archimedesa; na podstawie prawa Archimedesa analizują pływanie ciał. Uczniowie wymieniają zastosowania prawa Archimedesa.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 

Na lekcjach chemii 13.11.2024 r. w klasach 7a i 7b, 07.11.2024 r. w klasie 7c nt. "Tlen – najważniejszy składnik powietrza" wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie otrzymywali tlen w wyniku termicznego rozkładu manganianu (VII) potasu wykorzystując wirtualne laboratorium Empiriusz z zużyciem gogli VR. Uczniowie spalali siarkę, węgiel i magnez w tlenie wykorzystując wirtualne laboratorium Empiriusz. Uczeń: projektuje i przeprowadza doświadczenie polegające na otrzymaniu tlenu oraz bada wybrane właściwości fizyczne i chemiczne tlenu; odczytuje z różnych źródeł (np. układu okresowego pierwiastków, wykresu rozpuszczalności) informacje dotyczące tego pierwiastka; wymienia jego zastosowania; pisze równania reakcji otrzymywania tlenu oraz równania reakcji tlenu z metalami i niemetalami; opisuje właściwości fizyczne oraz zastosowania wybranych tlenków (np. tlenku wapnia, tlenku glinu, tlenków żelaza, tlenków węgla, tlenku krzemu(IV), tlenków siarki); opisuje obieg tlenu i węgla w przyrodzie.

Podczas lekcji fizyki nt. "Stany skupienia. Właściwości gazów, cieczy, ciał stałych" przeprowadzonych w dniach 13.11.2023 r. w klasach 7a i 7c, 07.11.2024 r. w klasie 7b wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Uczeń: analizuje właściwości substancji w różnych stanach skupienia wynikające z budowy mikroskopowej ciał stałych, cieczy i gazów; opisuje budowę gazów, cieczy i ciał stałych; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 

 1460x616Logo Mistrzowie Matlandii 2 img1 logo bip

naskSzkoła bierze udział w projekcie pn. „Zdalna Szkoła - wsparcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego” współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Deklaracja dostępności